Hoe je ons herkent
Spelend lerenKinderen worden geboren met de nieuwsgierigheid en het verlangen om de wereld om zich heen steeds beter te begrijpen, dit doen ze door middel van spel. Spel bevordert zowel de emotionele, sociale, motorische, taalkundige als rekenkundige ontwikkeling. Daarom is spel een belangrijk uitgangspunt in de vormgeving van ons kleuteronderwijs. Wij streven ernaar zoveel mogelijk spelmomenten voor kinderen te creëren. Het onderwijsaanbod bij de kleuters is verweven in een thema. We maken de thema's zo betekenisvol mogelijk door onderwerpen te kiezen die de kinderen herkennen uit hun eigen belevingswereld. De kinderen hebben daarna veel inbreng bij het inrichten van de themahoek en het aanpassen van de andere hoeken. Op deze manier stimuleren we de betrokkenheid. Onze lokalen zijn met zorg ingericht. Er is een verscheidenheid aan materialen die uitnodigen om te spelen, ontdekken, oefenen en experimenteren op allerlei gebieden op verschillende niveaus. Zo ontstaat er een rijke speelleeromgeving. Wij geven kinderen de ruimte om hun eigen mogelijkheden te ontplooien, geven hen gelegenheid om zelfstandig te handelen en ondersteunen waar nodig. Voorafgaand aan het spelen denken de kinderen na over hun plan en vertellen hierover, wij noemen dit vooruitkijken. Na afloop van het spel vertellen de kinderen wat ze gedaan hebben, zij kijken terug op hun eigen handelen. Door dit proces te begeleiden stimuleren we de zelfsturing van de kinderen. Toekomstgericht onderwijsHet spelend leren in de onderbouw gaat in groep 3/4 steeds meer over naar thematisch werken waarbij de kinderen onderzoekend en ontwerpend leren. Dit gebeurt voornamelijk bij de wereldoriënterende vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Het gaat hierbij om het toepassen van kennis uit onderzoek dat individueel en/of in groepsverband binnen de klas is gedaan. In de groepen 4 t/m 8 wordt gebruikgemaakt van de methode Blink geïntegreerd. Het team van de Vogelweid zorgt binnen dit thematisch werken voor de koppeling met de methode Staal, onder andere voor uitbreiding van de woordenschat. Voorbeelden van thema’s in groep 4 t/m 8: ‘Aardse extremen’, ‘Wonderlijke uitvindingen’, ‘Stem op mijn partij!’ en ‘De experimentele keuken’. Wij ervaren dat leerlingen erg enthousiast zijn over de onderwerpen, het onderzoek en/of ontwerpen. Doordat een thema veelvuldig terugkomt gedurende het weekprogramma ervaren de leerlingen verdieping van opgedane kennis. Deze kennis passen zij vervolgens toe na onderzoek in het ontwerpen van een specifiek product of presentatie van een product. Ieder thema staan er 2 tot 5 doelen met betrekking tot houding en vaardigheden van de leerlingen centraal. Afhankelijk van het thema verschillen deze houdings- en vaardigheidsdoelen, waardoor uw kind diverse manieren van onderzoeken en ontwerpen leert. Deze doelen worden gedurende het thema kenbaar gemaakt. Vooraf en na afloop van een thema evalueren de leerlingen en leerkracht dit met een zelfbeoordelingslijst. KanjertrainingDe Vogelweid streeft ernaar om een goed en veilig klimaat te creëren, waarin het kind, de ouders en de leerkrachten zich prettig voelen. Dit doen we door met de kinderen na te denken hoe je op een respectvolle manier met elkaar om kunt gaan. Hiervoor werken we met de sociaal-emotionele methode Kanjertraining. De kanjertraining richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Door verhalen en oefeningen krijgen kinderen, op een positieve manier, inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen. De pijlers waarop Kanjertraining zijn gebouwd: Bij Kanjertraining werken we met de vier petten: de witte, de gele, de rode en de blauwe pet. Deze petten geven een bepaald gedrag aan. Ook handelen we vanuit de wereld van vertrouwen en werken we met de Kanjerregels, die de gemaakte afspraken samenvat. In verschillende sociale situaties komt dit terug. De leerkrachten van de Vogelweid hebben hun licentie voor Kanjertraining behaald en geven de lessen in de klas. Ook het onderwijsondersteunend personeel en de directie hebben aan de trainingen meegedaan, zodat we allemaal dezelfde ‘kanjertaal’ spreken en de kinderen weten wat er van ze verwacht wordt. Door te vragen naar elkaars bedoeling/intentie leren we met elkaar in gesprek te gaan. De wereld van vertrouwen: De kanjerafspraken: |